نقش زن در موسیقی ایرانی از نگاه انسان شناسی موسیقی( مطالعه موردی شرق خراسان)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
- نویسنده حمیده شریعت نیا
- استاد راهنما علی رضا قبادی سید عبدالحسین مختاباد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
موسیقی شناسی قومی از شاخه های شناخته شده انسان شناسی معاصر است و شناخت موسیقی نواحی از موضوعات حائز اهمیت در مطالعات موسیقی شناسی قومی است. موسیقی قومی زنان، مانند سایر جنبه های فرهنگ قومی، در هماهنگی با کلیت فرهنگ یک قوم و اجزای مختلف آن قرار دارد. موسیقی زنان اقوام ایرانی، با زبان، آداب و رسوم قوم شان، پیوندی ناگسستنی دارد. موسیقی های کار، لالایی ها، ترانه های بازی های کودکانه و نیز مراسم تولد، عروسی و مرگ، همه و همه با موسیقی آغاز شده و با موسیقی گام به گام پیش می روند. این موسیقی ها را عموماً توده زنان، در زمان انجام فعالیت های روزمره یا در جریان مناسبت های خاص اجرا کرده و می کنند. تحولات این گونه از موسیقی، تاثیر آن بر فرهنگ کل ناحیه و شناخت آن؛ مطالعه موسیقی زنان را ضرورت می بخشد. رویکردهای کلاسیک موسیقی شناسی قومی تنها به مطالعه موسیقی عام که عموماً مردانه بوده، پرداخته اند. پژوهش حاضر تلاش می کند با مطالعه فرهنگی و انسان شناسی موسیقی، به نقش و حضور زنان در موسیقی شرق خراسان پرداخته و از این طریق چگونگی بود یا نبود موسیقی زنان را در یک فرهنگ موسیقایی مورد بررسی قرار دهد. به این منظور از مفاهیم نظری و روشی انسان شناسان موسیقی همچون آلن مریام استفاده کرده و به کمک مجموعه ای از مطالعات اسنادی و میدانی به بررسی موسیقی زنان شرق خراسان به مثابه یک میدان می پردازد. سپس به گونه شناسی و بررسی ارتباط بین موسیقی و زندگی اجتماعی و فرهنگی زنان پرداخته و در نهایت به معرفی ساختاری برای موسیقی زنان شرق خراسان می پردازد که از خلال این پژوهش شکل گرفته است.
منابع مشابه
بررسی موسیقی مترآزاد شرق خراسان
چهاربیتی ها که بخش اعظم موسیقی آوازی منطقه شرق خراسان را تشکیل می دهند، اغلب با قالب شعریِ دوبیتی اجرا می شوند. ریتم ملودی نیز در این قطعات بر پایه ی وزن دوبیتی استوار است و از قواعد خاصی پیروی می کند. هدف این پژوهش بررسی ویژگی های ریتم در این چهاربیتی ها است. از نتایج به دست آمده در این پژوهش می توان به سیّالیت ریتم در این موسیقی بین وزن و ریتمِ آزاد، وجود ریتم های لنگ، تراکم تزئینات و ریزنت ها د...
بررسی نشانه شناسی موسیقی ایرانی در نمایش تعزیه
در آیین تعزیه، موسیقی به دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد: 1- موسیقی آوازی، 2 موسیقی سازی یا غیرآوازی. موسیقی مذکور، موسیقی ایرانی است که دارای ژانرهای متعددی است. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی به نگارش درآمده، موسیقی آیین تعزیه به مثابه کی متن، که از لایه های مختلف شکل گرفته، براساس نظریه نشان هشناسی لای های مورد بررسی قرار گرفته است. با ت یکه بر نشان هشناسی لایه ای می توان کلیه لا...
متن کاملگونه شناسی گفتمان های موسیقی رپ ایرانی فارسی
از دیدگاه مطالعات فرهنگی، نزاعها و کشمکشهای معناشناختی در فرهنگ مردم پسند حاصل گفتوگوی بین گروههای فرادست و فرهنگهای متعارض خودجوش است. باچنین دیدگاهی موسیقی رپ ایرانی- فارسی مطالعه شده تا گفتمانهای موجود و نزاعهای بین آنها مشخص شود. با بهکارگیری تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه، تعداد 9 گفتمان موجود در این موسیقی شناسایی شدهاند و دال مرکزی، وقتهها و غیریتها در هر کدام مشخص شده است. هر چ...
متن کاملجامعه شناسی مصرف موسیقی
یکی از دغدغه های نظری مهم در عرصه جامعه شناسی فرهنگ این است که چه عواملی نوع و میزان مصرف فرهنگی مردم را تعیین می کنند به میزانی که محصولات فرهنگی در جوامع افزایش می یابد و مصرف فرهنگی نقش بیشتری در خلق هویت ها و اقتصاد فرهنگ ایفاد می کنن، طرح این پرسش نیز اهمیت بیشتری میابد. به همین ترتیب پاسخ به آن بخشی از تلاش ها برای روندنمایی تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز هست. مقاله حاضر نیز به...
متن کاملمردم شناسی موسیقی بوشهر (با مطالعه موردی موسیقی دشتستان)
موسیقی شناسی قومی از جمله روش های مطالعه ی موسیقی است که به مطالعه ی موسیقی در فرهنگ می پردازد. نزدیک ترین رشته در میان رشته های علمی ای که در کنار موسیقی شناسی قومی قرار می گیرد، رشته ی مردم شناسی است. پژوهش های میدانی بنیادی ترین راه آموزش موسیقی شناسی قومی است. این پژوهش با تکیه بر مطالعات مردم شناسی و پژوهش های میدانی به مطالعه و بررسی تاریخ زندگی مردم و شرایط اجتماعی آن ها در گذشته، زندگی ...
ارتباط ساختاری موسیقی کردستان و موسیقی دستگاهی ایران (مطالعه موردی آواز بیاتکرد و خردهبندِ بهاره)
یکی از موضوعات موسیقیشناسی ایرانی، نسبت میان موسیقی قومی و موسیقی دستگاهی است. اعتقاد بر این است که میان این دو موسیقی، ارتباط وجود دارد. یکی از نمودهای این ارتباط، نسبت میان آواز بیاتکرد موسیقی دستگاهی ایران و موسیقی قوم کرد است. موسیقیشناسان حوزۀ موسیقی دستگاهی بر ارتباط این دو تأکید دارند، در حالی که درون فرهنگ موسیقی کردی زمزمههای نفی چنین ارتباطی وجود دارد. با این وجود، هیچکدام از این...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023